Noosa, Brisbane, Tamworth en Leconfield Jackaroo/Jillaroo course

23 februari 2014 - Byron Bay, Australië

Hallo allemaal,

Vorige keer dat ik mijn blog schreef was ik net in Noosa aangekomen. 's Avonds was ik samen met een ander meisje op het strand wat gaan eten en hadden we een mooie zonsondergang. Op zaterag was ik al vroeg wakker geworden en ben ik van kamer gewisseld want de gasten in mijn kamer waren echt eikels. Gelukkig was dat geen probleem en de kamer die ik kreeg was gelukkig een stuk beter. Na het wisselen van de kamer ben ik samen met een Duits meisje naar Eumundi geweest, hier is elke zaterdag en woensdag een grote markt. Helaas was het vooral een markt voor hippies, maar best grappig om daar even rond te lopen. 's Middags heb ik lekker op het strand gelegen. Zondag was het weer niet al te best en dus heb ik wat afleveringen van wie is de mol gekeken, dus ik ben weer bij, want door de Olympische spelen is er de afgelopen 2 weken geen Wie is Mol geweest.

Op maandag heb ik de bus naar Brisbane genomen. Ik heb die middag lekker op het dakterras van het hostel gelegen bij het zwembad, behoorlijk luxe! Op dinsdag moest ik naar de camera winkel waar ze mijn camera konden schooonmaken, want de camera die ik 4 weken geleden in Cairns heb gekocht heeft een vlek op de lens en die kan ik niet zelf weghalen. Gelukkig kon het ter plekke worden gedaan en hoefde ik maar een half uurtje te wachten. Terug in het hostel was het toch al best laat en heb ik dus nog maar even van de zon genoten op het dakterras. Op woensdag heb ik een wandeltocht door de stad gemaakt die was georganiseerd door het hostel, helaas wist het meisje dat ons rondleidde echt helemaal NIKS over de gebouwen en de stad en dat was dus erg jammer.

DSCN0521  DSCN0524  DSCN0527

Op donderdag ben ik naar australia zoo geweest. Dat was echt super leuk en ze hadden een aantal vette shows met roofvogels en natuurlijk met mega grote krokodillen.

DSCN0601  DSCN0621

Vrijdag heb ik eigenlijk niks gedaan, behalve shoppen. Ik heb maar even een nekkussen gekocht voor mijn lange busrit naar Tamworth, 10 uur in de bus, jippie!!

Op zaterdag heb ik uitgechecked en de rest van de dag in het hostel doorgebracht. Om 5 uur ging de bus naar Tamworth waar ik om 3 uur 's nachts aankwam. Gelukkig was er een aardige vrouw in de bus die een auto had en die me wel even bij mijn hostel wilde afzetten, anders had ik 7 kilometer moeten lopen of een dure taxi moeten betalen. Op zondag heb ik tot half 12 in bed gelegen, net als de rest vann mijn kamer. Er is absoluut niks te doen in Tamworth dus het enige wat je dan kunt doen is zorgen dat je genoeg slaap hebt voor de week die komen gaat!

Op maandag werden we om 9 uur opgehaald in het hostel voor de jackaroo/jillaroo cursus. Op de farm, leconfield, moesten we eerst wat formulieren invullen en daarna volgde een introductie. NA de lunch kreeg iedereen een paard toegewezen voor de rest van de week. Mijn paard heette Rod en was een oud racepaard. 's Middags hebben we een rit gemaakt over het landgoed, wat behoorlijk groot is!

Dinsdag werden we om half 7 wakker gemaakt, lekker op tijd! Na het ontbijt moesten we de paarden uit de wei halen. Na het opzadelen kregen we 2 uur les in Natural Horsemanship, wat echt ontzettend gaaf was. De eigenaar, Tim, kon zijn paard echt van alles laten doen zonder hem aan te raken. Voor de lunch stond verder nog lasso werpen, whip cracking en hoefsmederij op het programma. Allemaal super leuk om een keer te doen, al is het niet aan te raden jezelf te raken met de zweep zoals iedereen wel ondervonden heeft....

1888508_625444900861346_12762060_n  1965078_625444937528009_1584215862_n  DSCN0641

Na de lunch hebben we in de arena gereden en daarna zijn we op zoek gegaan naar schapen. Die waren echter nergens te vinden en na een uur rondrijden ging de manager van de farm zelf maar even opzoek en hij heeft ze uiteindelijk wel kunnen vinden. Toen we de schapen in een afgezet gebied hadden gedreven kregen we een demonstratie met de honden, echt cool. Daarna mocht iedereen proberen om de schapen te vangen, wat een stuk moeilijker is dan je denkt. Als je het schaap eenmaal gevangen had moest je nog proberen hem op zijn kont te zetten zodat hij niet meer wegkon. Helaas had het geregend die ochtend en konden we de schapen dus niet scheren, want dat kan alleen als ze droog zijn. Wat we wel konden doen was er eentje slachten en dat werd dus ook gedaan, arm schaapje...

1798617_10153868087000319_994958330_n  1619265_625446040861232_1156812612_n  1654185_625445797527923_1009513095_n

Woensdag stond er een dagje zonder paardrijden op het programma helaas. WE hebben ons beziggehouden met het oefenen met de zweep en de lasso en een les in Natural Horsemanship. De lunch vandaag was een picknick bovenop een heuvel met mooi uitzicht. NA de lunch moesten we onkruid uit de paddock verwijderen, wat opzich best wel oke was, maar ik was blij dat het niet super zonnig was anders waren we echt doodgegaan door de hitte. En ja al dat onkruid moet ook ergens heen dus hebben we een groot vreugdevuur gemaakt, voordat het even heel hard ging regenen. Daarna zijn we in de achterback van de jute gestapt en zijn we naar een heuvel gereden, wat achteraf 1200 meter hoog was, om daar een hek te maken. Achterin de jute allemaal ijzerdraad en prikkeldraad en gereedschap om dit te kunnen doen. Helaas begon het echt mega hard te regenen toen we boven aankwamen en was het echt zoooooo koud... maar we hebben wel een mooi hekje gemaakt al zeg ik het zelf. Daarna moesten we nog een uur terug in de jute in de regen en was iedereen blij dat die een douche kon nemen terug op de farm.

1794554_10153868088245319_745038602_n

Donderdagochtend hebben we zelf wat geoefend in de arena met Natural Horsemanship. Na het maken van de lunch zijn we op pad gegaan om wat koeien te drijven. Na ongeveer 1,5 uur waren we aangekomen waar de koeien waren en werden we in kleine groepen opgesplitst. Ik zat in een groep met nog 2 anderen en we hebben behoorlijk wat koeien bij elkaar gedreven. Tijdens de lunch probeerde iedereen zijn broek te drogen bij het kampvuur want het had de hele ochtend geregend, wat best leuke taferelen opleverde. Na de lunch was het tijd om de koeien en kalfjes te scheiden. De kalfjes mochten we proberen te vangen met een lasso en daarna mocht je 2 aan 2 proberen een kalfje naar de grond te krijgen. Dit doe je door met een persoon aan zijn staart te gaan hangen (die persoon wordt de hele bak doorgesleept) en de ander moet zijn hoofd zien te pakken en dan kun je hem op de grond leggen. Dit leverde uiteraard hilarische beelden op. Een kalfje moest nog even gecastreerd worden en getagd, dus dat hebben we ter plekke ook maar weer gedaan. De koeien moesten naar een andere paddock dus we hebben ze daarheen gedreven en zijn daarna terug gereden naar de farm waar we een lekkere barbecue kregen.

1779841_625447517527751_1191378413_n  DSCN0655  1012404_625447187527784_160908999_n

Op vrijdag hebben we eerst onze zadels ingevet met gesmolten vet dat van het schaap van dinsdag , jammie! De zadels moesten drogen dus zijn we ondertussen met de paarden gaan zwemmen in de dam. Mijn paard was best goed in zwemmen en wilde nadat die erin was er niet echt meer uit. Na het opdrogen zijn we in een weiland nog even wat sneller gaan rijden, dan alleen maar stappen. Daar kon ik goed merken dat mijn paard een oud racepaard was geweest, zodra die merkte dat hij wat harder mocht was die weg :D

Na de lunch hebben we nog wat Natural Horsemanship spelletjes gespeeld voordat het tijd was om gedag te zeggen. Ik had echt graag nog langer gebleven en ik weet zeker dat ik nog een keer terug ga om een paar maanden op een farm te werken...

DSCN0649  DSCN0644

's Avonds zijn we met zijn allen nog uit eten geweest in Tamworth voordat de een na de ander vertrok. Ik ging samen met een ander meisje met de bus van 01.40 uur terug naar Brisbane. In Brisbane moest ik 1,5 uur wachten op de volgende bus die me naar Byron Bay zou brengen. Ik kwam om 4 uur aan in Byron Bay waar ik eerst even boodschappen ben gaan doen, heb gekookt en meteen mijn bed in ben gedoken.

Vandaag heb ik lekker een dagje gerelaxed bij het zwembad en mijn tas ingepakt, morgen begint mijn surfkamp van 5 dagen. Ik ben benieuwd.

Liefs!!!

1. Laura van Noort:
    23 februari 2014
    Renske!!

Wow, super tof om op een farm te werken! Jammer dat het maar een paar dagen was, maar je kan idd altijd nog terug komen :) Haha en op die markt in die markt ben ik volgens mij ook geweest. Vrienden van m'n vader hebben daar een kraampje met wind spirals.

Veel plezier op je surfkamp!!

xx Laura
  2. Pa:
    24 februari 2014
    Mooie foto's! Je nieuwe toestel doet het nu goed gelukkig. Ga je als je straks terug bent ook op de koeien jagen? En ik hoop dat je niet verzot bent geraakt op castreren :-(